NMJ Topline modell av NSB El 13.2131 i grønn original utgave med eikehjul og rød hjulringer.
NYHET – nå ferdig med alle detaljene montert! Ny motor, nye pantografer, ny elektronikk.
Kan bygges om til AC med ombyggingssett med “click-on” slepesko og bryter på printkortet!
Topline El13 modellen i original utgave er med solskygger over frontvinduene, uten vannrenner og nedløpsrør, med små plogskjær, eikehjul med røde hjulringer samt originale 1000V kabler og originale bremseslanger, fjærende buffere, samt nye forbedrede pantografer.
NMJ Topline epokegjørende printkort, med bryter for DC/AC og” click on” slepesko med ferdig stømopptak.
Nytt tyngre chassis med NY BEDRE MOTOR med doble svinghjul og drift på alle 4 hjulene. NEM koblingskulisse og 21-pins dekoderkontakt. Eksakt i H0/1:87.
LED belysning og interiørbelysning i begge førerhyttene.
Topline NSB El 13 DCC Sound utgaven leveres med ferdig programmert ESU V5 Sound dekoder med alle lyd og lysfunksjoner.
NSB El 13 2131 ble bygget av NEBB/THUNE, fabrikknr. 475, og levert til NSB den 07.10.1958. Overført til NSB Gods i juni 1997, i 2002 til CargoNet og i Nov 2003 solgt til Ofotbanen, og kom deretter til Skandinaviske Jernbanor i Uddevalla, og så ende opp i Bergslagarnas Järnväger i Gøteborg. Loket er fortsatt bevart!
I alt 37 EL 13 ble bygget av NSBB/Thune og levert til NSB fra 1957-1966. Tjenestevekt 742 tonn, 3600 HK/2648 KW, lengde o.b. 15000 mm, største hastighet 100 km/t. I tjeneste som universallok både for NSB person- og godstog.
Modeller av versjon 1:
- Original utgave Grønn: Art. nr. NMJT82.103 og NMJT82.104
- Rødbrun: Art. nr. NMJT82.106
Modellen er utstyrt med solskygger over frontvinduene, uten vannrenner og nedløpsrør, med små plogskjær og original 1000V kabel samt originale bremseslanger, original eikehjul.