NMJ topline NSB El14 2176 ellok i rødbrun gammeldesign med stor frontplog, panserglass og røde ploger. DCC digital utgave med lyd.
Om modellen:
Modellen vil leveres med midtstilt motor med dobble svinghjul
Trekk på begge boggier med karandrift
Avanserte lysfunksjoner ved digital drift
Vedlikeholdsfrie LED lys
Forberedt for lyd eller ferdig med lys (avhengig av versjon)
MTC 21 Pins plugg for dekoder
Detaljert overdel med mange løsdeler i NMJ kvalitet
Presstøpt metallchassis
EL 14 Historikk:
Det viste seg snart at også NSB EL13 var for svak og liten for de stadig tyngre togene på hovedlinjen. Igjen ble en sveitsisk konstruksjon valgt, en Ae 6/6, basis for EL 14. El 14 er teknisk identisk med en annent lokkasse. EL 14 ble sammen med Di3 selve arbeidshesten til NSB og sto for alle tung togtrafikk i Norge og litt i Sverige. Selv etter 49 år i driften er mange ”still goine strong”. Selv om lokomotivet i senere tid har vært et rent godstogslokomotiv, så har denne gamle traveren trukket mange persontog oppigjennom årene. El14 var et universal lok og ble satt inn etter behov. 31 lok ble bygget av Thune og NEBB fra 1968 til 1973.
Noen tekniske data:
Lengde o.b. 17740mm
Akselfølge Co´ Co´
Effekt 6930HK / 5082KW
Vekt 105 tonn
Største hastighet NSB 120km/t (CargoNet 100 km/t)